• وبلاگ : ساز خاموش
  • يادداشت : صاحب ذوق كيست؟
  • نظرات : 4 خصوصي ، 9 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    زنده باد
    بايد راهي پيدا كرد كه امكان سوء‏استفاده از آن راه وجود نداشته باشد. راهي كه شما پبشنهاد كرده‏ايد، جلو سوء‏استفاده‏ها و بدفهمي‏ها را نمي‏گيرد. به نظر من، توجه به خرد جمعي و تجارت بشري، كمتر دچار بدفهمي و سوء‏استفاده مي‏شود
    + پويا 
    وقتي دين را با سياست مي آميختيم به فکر اين نبوديم که هر کس به نام دين و به کام جناح سياسي اش دکان و بازاري براه مي اندازد.

    سلام.قشنگ بودولي گفتيد چاره جيه؟ وقتي ايتقدر بقالي زياد شده ؟؟

    سلام.خوبيد؟طاعاتتان مقبول درگاه حق.التماس دعا.آقا حامد منم با شما موافقم.اميدوارم همه به توصيه شما عمل كنند.موفق باشيد

    سلام عليكم. ذوب در ولايتها مي گويند سرچشمه = آقاي خامنه اي.

    + سلام 

    با سلام

    سوالي برايم ايجاد شد و آن اين كه خوب حال ما اگر ندانيم كي راسته كي دروغ حالا بايد چيكار كنيم.

    دوست عزيز با كنايه حرف ميزني ميشه يكي رو معرفي كني كه نسخه هاش به درد من بخوره آخه من بيسوادم ميخوام تو معرفيش كني.

    منتظر هستم

    پاسخ

    سلام اگر مطلب بنده را بدون ذهنيت بخوانيد کنايه اي در آن نخواهيد ديد. بنده قصدم آن چيزي نيست که شما فکر مي کنيد. مطلبم تنها مشعر به اين نکته است که دين را بايد از اهلش گرفت؛ نه از هر کسي که ظاهر ديني دارد. چند ويژگي هم ذکر کردم که گرچه لازمند ولي کافي نيستند.بنده در مقام تعيين مصداق نيستم ولي اسلام شناسان واقعي معلوم الحال هستند. علت اينکه از نام بردن امتناع مي کنم پرهيز از مطلق بيني و قبول شخصي، علي الاطلاق است که بنده در غير معصومين، به شدت از آن گريزانم.
    دروود بر شما..دوست من بيا به من سر بزن پشيمون نمي شي..همش که من بهت سر ميزنم..توهم بيا به من سر بزن

    سلام. 1. با شما موافقم. اما اجتهاد در چه؟ در فقه؟ در فلسفه؟ در كلام؟ در چه؟ از ظاهر كلامتان بر ميآيد كه مجتهد در فقه. چون معمولا كلمه مجتهد را براي فقيه به كار ميبريم كه البته متاسفانه غلط است. اما باز متاسفانه مجتهدان ما هم آب را از سرچشمه دست ما نميدهند. وحي بر آنها كه نازل نشده. آنها هم گرفتار شاكله هاي ذهني و بيروني خودند. به نظرم بايد بر شرطهايتان چيزهايي را بيفزاييد.

    2. اما در كل فكر ميكنم اين مسئله كه شما مطرح كرده ايد اگر چه شايان بررسي است ولي مشكل فعلي ما نيست. مردم كمابيش اسلام را ميشناسند. منظورم مردم خودمان است. گوهر دين را ميدانند چيست. مردم خود چيزهايي را بر اثر شرايط زمان و وضعيت اجتماعي سياسي خود درك كرده اند و تقريبا ميدانند كه اسلام چيست و خداي اسلام كيست و از انسان چه ميخواهد گمان ميكنم مردم بر اثر تجربه و آزمون و خطا زوايد دين را كنار زده اند و در اين دوره يكي از كاملترين تصويرها را از دين در ذهن دارند.

    3. فعلا مردم ما يك كيلو گوشت ميخواهند و دو كيلو ميوه و چند دانه خرما و يك سرپناهي كه ماهيانه همه درآمد خود را پاي آن ندهند و اين اجازه كه بتوانند حرف دل خود را آزاد بزنند و در همان حال امنيت هم داشته باشند. اين مشكل مردم ماست. ممنون

    پاسخ

    1. سخن در مقام توضيح مجتهد نبود. از اين رو به ترکيب مجتهد به معناي واقعي اکتفا کردم. به يقين شروط مذکور کافي نيستند. 2. با اين مسئله که ما و مردم دين را شناخته ايم به شدت مخالفم. اگر هم شناخته ايم برداشتي عکس از حقيقت است. وگرنه اوضاع ما اکنون بهتر ازين حال بود... 3. ادعا ندارم که مهمترين مشکل را گفته ام. ما به حد کافي مشکل داريم.