سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه آدمی خوراکش را کم کند، درون شپر نور گردد [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
ساز خاموش

 

کتاب «رؤیت ماه در آسمان» نوشته دکتر نصرالله پورجوادی است که نخست بار در سال 1375 در مرکز نشر دانشگاهی چاپ شده است.

این کتاب بررسی تاریخی مسئله لقاءالله در کلام و تصوف است. «کتاب رؤیت ماه در آسمان» اشاره به حدیثی است از پیامبر اکرم (ص) که وقتی از حضرت پرسیدند آیا ما خدا را در آخرت خواهیم دید یا نه؟ پاسخ داد: آری، همان‌گونه که ماه را (در شب چهاردهم) در آسمان می‌بینید، این حدیث یکی از دلایل مهمی است که اهل حدیث و متکلمان اهل سنت برای اثبات وجوب رؤیت خدا در آخرت بدان استناد می‌کردند. دیدار خداوند در آخرت همچنین یکی از عقاید مهم صوفیانه بوده است که در کتاب‌های صوفیه و اشعار عرفانی فارسی بدان اشاره شده است و بخشی از مطالب این کتاب نیز درباره همین عقیده نزد صوفیه است.

فصول این کتاب اگرچه همه درباره یک مسئله است ولی در واقع خود سیری است در تاریخ کلام و تصوف از ابتدا تا قرن هفتم هجری و با خواندن این فصول، خواننده با بسیاری از جنبه‌های تاریخ عقاید دینی در اسلام ازجمله پیدایش تصوف و کلام، نهضت احمد بن حنبل و اهل حدیث، نقش و اهمیت حدیث در عقاید، مذهب عشق تصوف، مسئله شهود و تجربه قلبی، اصطلاحات صوفیه و به‌خصوص معنای شوق آشنا می‌شود.

این کتاب 280 صفحه‌ای در هشت فصل تألیف شده است که پس از بیان سیر پیدایش و دگرگونی بحث «رؤیت» در کلام و تصوف، نمونه‌های مستندی را از بحث «رؤیت خداوند» نزد صوفیه ذکر و بررسی می‌کند.

 



نوشته شده توسط حامد عبداللهی سفیدان 98/11/15:: 11:13 صبح     |     () نظر