• وبلاگ : ساز خاموش
  • يادداشت : ضبط صوت‏هاي انساني
  • نظرات : 10 خصوصي ، 33 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + سلام 

    3. فرموده‌ايد:

    تفکر در دين، بهره‌مندي از معارف ديني و تعمق در معناي متون ديني،‏ هيچ نيازي به حفظ بودن کتاب وحي ندارد.

    فکر مي‌کنم اگر بگوييم: "تفکر در دين، بهره‏مندي از معارف ديني و تعمق در معناي متون ديني، مقدار نياز انسان به حفظ کتاب وحي را به طور طبيعي فراهم خواهد نمود و ضرورتي ندارد حفظ قرآن برنامه مستقلي داشته باشد" بهتر است. مؤيد اين برداشتم را کلامي از رهبري قرار مي دهم:

    "اول بايد خوب بخوانيد؛ تلاوت را خوب، زيبا و جامع و صحيح بخوانيد؛ دوم، معانى و مفاهيم قرآنى را بفهميد، و سوم، قرآن را حفظ كنيد. حفظ قرآن خيلى مهم است. شما جوانها به اين احتياج داريد و مى‏توانيد. وقتى شما حافظ قرآن هستيد، اين تكرار آيات قرآنى و انس دائمى با قرآن، به شما فرصت مى‏دهد كه در قرآن تدبّر كنيد. «تدبر در قرآن» با همين‏طور خواندن و رد شدن به دست نمى‏آيد؛ با يك‏بار و دوبار خواندن هم حاصل نمى‏شود؛ با تكرار و انس با آيه‏اى از قرآن و امكان تدبّر در آن به دست مى‏آيد. و چقدر لطايف در قرآن كريم هست كه اين‏ها را جز با تدبّر نمى‏توان فهميد. بنابراين حفظ و فهم معانى قرآن و تلاوت آن لازم است."

    و قسمت اخير کلامشان را بر اساس عبارت خودم تفسير مي کنم که اگر تکرار لازم براي تدبر حاصل شود حفظ لازم هم حاصل خواهد شد و براي اين کار لزومي ندارد وقت مشخصي براي حفظ بگذاريم. مثل مرحوم ع.ص. که در حدود 12 سالگي حدود 300 بار قرآن ختم کرده بود.